lørdag 10. september 2011

Automat-coach'en: Servolekkasjen er reparert!

Ja, så er servolekkasjen på min nyervervede VW Caravelle Coach 1991-modell, reparert. Men det var noe jobb - eller?!





Det var forsåvidt en enkel jobb. Det rant servoolje fra et sted over bensintanken foran på bilen, ikek bare drypp altså, det rant i strie strømmer. Jeg kjøprte en liten tur da jeg fikk den og da kunne jeg følge sporene til bilen hele veien hjem til garasjen. UFF!



Det viste seg at servorørene var totalt opprustne, det er visstnok helt normalt. Vel, det var nå så, men det ble da reparert og de gamle innfestingene for rørene ble benyttet som innfesting til de nye slangene.



Vel, vel. Gjort er gjort og nå funker bilen fint.



Det neste som skal skje er at bilen skal få ny vannpumpe. Den er innkjøpt og skal byttes innen utgangen av september.



Ellers har jeg bytta ut bilens høyre framsete. Jeg har lakkert og raparert noe overflaterust midlertidig i påvente av mer permanent rustsveising og lakkering.



For de som lurer på det: Jeg har hatt problemer med varsling i lysende oljelampe og ulende temperaturvarsling, uten at temperaturmåleren i dasjbordet har vist noe unormalt. Dette er nå reparert ved bytte av speedometeret. Så nå er det også ok. For sikkerhets skyld har jeg også målt oljetrykket i motoren; det var helt topp! 1,6 på tomgang og 4,0 med høyere turtall. - Meget tilfredsstillende! sier de som har litt greie på dette. Så nå går og starter den fint!



Kanskje jeg skal kjøpe et nytt batteri til bilen da alder er uvisst og daglig oppstart ikke er aktuelt utover. Kjekt og ha et fresht batteri på grunn av sjelden oppstart og lite kjøring!


Jeg har også shinet opp all plast og gummi utvendig med fornyer (svart). Det ble fint. Og bilen er polert. Det gjenstår å gå over taket, men det skal skje en av dagene.



Jeg har dessuten hatt den på bukk og sjekket litt ymse. Det er mye rust på bremseskiver. Dessuten synes jeg ikke at bremseslangene foran er spesielt nye. Så dette skal byttes i høst. Når skiver/slanger/klosser byttes, skal også lagrene i forstillinga byttes. Trolig skal jeg også bytte nedre bærekuler på begge sider og støtdemperne, i alle fall de foran, men kanskje også de bak. Da blir den super å kjøre med, for øvrig noe den nå også er!!!!



Bilen er EU-godkjent til juni 2012, så dette med de ulike reparasjoner haster ikke. Men det er jo vinter snart, så her gjelder det å få ting unna!



En kan si hva en vil om Caravelle C, transporter, Caravelle CL/GL eller syncro, Carat eller hva det nå heter alt sammen: Coach er jo helt nydelig. Atpå til med en super automat.



Lurer på å jakte på en multivaninnredning, om det er mulig å få tak i. Ser an det litt, men plutselig har jeg kjøpt det!

Coach'en tas med til Biri 24. oktober på treff, selvsagt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar