onsdag 21. oktober 2009

Sliter litt her....

Jeg driver og tar ut dasjbordet på min T3 delebil. Jeg har aldri plukka ut dasjbordet noen gang, men nå skal jeg jo det da det kan være greit å ha gjordt dette når varmeapparatvifta en gang går fyken på min regga T3.

Men jeg sliter med å få løs den merkeligste mutteren jeg har sett noen gang. Se bildet. Må hele rattstammen tas av/tres av? Da blir det jo et problem da jeg ellers ikke klarer å løsne mutteren som fester holderen innvendig til karosseriet framme med to stag.

Hm...


Åssen får jeg løsnet de to mutterne? Spesialverktøy? Det er altså øverste del av rattstammen som er fester til to skruer en på hver side (se bildet med pil mot mutteren). De er en lik festeskrue på hvers side.

Hvordan får jeg løsnet denne?

Jeg la ut spørsmålet på http://www.vwbus.no/forum og fikk noen svar som jeg gjengir slik at folk slipper å lete etter hva en skal gjøre, da dette sikkert er noe flere har prøvd seg på etter at jeg noen tips og svar om dette på VWbus for de som er inne her og leser. Her er svarene:

WhiteSpot skrev:
Tror dette er en løsning med noen bolter som går av når de blir skrudd i, sikkert en løsning for å gjøre tyveri vanskelig med tanke på rattlås. Dersom disse to boltene hadde hatt vanlig sekskanthode kunne en bare ha fjernet rattstammen og satt på en annen. Bruk en god skarp griptang og bort med de.. Har satt i vanlige bolter selv..

Der Postmeister skrev:
Går ikke det, bruk meisel og en tung hammer/klubbe. Det har jeg måtta gjøre på flere. Sett den på siden av hodet slik at du slår bolten rundt den vegen du skrur den av. Det skal ikke mye til før du kan skru den ut nesten med bare finga!

Bugman skrev:
Svaret heter sk. Papegøyetang, men kjøpt den IKKE på Biltema...Jeg betalte omlag 300-350 for min på TOOLS.Den ser ut som en vannpumpetang, bare at kjeftene går i hverandre på en måte....som ett papegøyenebb.Så tar du gått tak i skru-dækelen, og vrir..BINGO!!

Tranphomer skrev:
Jeg har tatt ut en del dashbord. Bruker bare vinkelsliper og kapper en liten grop i skruen, stort flatjern, og vips så er den ute, dette er knekkbolter. Knekker lettere en vanlige ved en kolisjon, så vert og kjøre med de "orginale"Lett jobb! Dash tar ca 10min om skruene ikke sitter fast.

Syncroeier skrev:
Er ikke disse skrudd inn fra baksiden? Samme som holder braketten for bremsvæskereservoaret?

VWegard skrev:
Nope!De kommer med et umbrakohode ytterst, og en skal dra til inntil hodet knekker av. Derav navnet knekkbolter.På VWerkstedet jeg jobbet hadde vi en stor skrutrekker som var slipt til en konisk firkant i tuppen.Det var bare å banke denne inn i hulspissen på knekkbolten og dra til, og vips så var boltjævelen løs.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar