lørdag 10. november 2012

Et dieseldyr å kjøre med

Avslører en liten hemmelighet nå: En gammel T3 diesel coach er jo hensiktsmessig. Og jeg har kjøpt en. Et dieseldyr som er billig å kjøre med. Og så har jeg da noe å drive med innimellom. På gårdsplassen. Også om vinteren. Innvendig. Utvendig får jeg vente med til sommeren. Først skal den få skilter.

Til meg sjøl har jeg sagt at denne stod her i Brumunddal og skrek etter meg. Så jeg klarte ikke å si nei til å ta den meg hjem etter noe tenketid. Slikt har jeg opplevd før. Nå har det skjedd det igjen.

Jeg har hatt diesel før, men en caravelle C. Likte ikke den veldig godt. Men denne jeg nå har kjøpt er jeg spent på. Så da har jeg altså en VW 1990 coach 1,6 TD T3. Morsomt!

Så da har jeg en bensin og en diesel. En 1988 T3 på transporter-plattform med 2,1 inj og original Westfalia Club Joker campingbil og altså en coach med diesel i hekken. Vel, jeg klarte ikke å la være å kjøpe denne til slutt etter noe forhandling med selger! Litt av et virus jeg har fått!

Bilen er en fin gammel klassiker med 8 seter, hengerfeste og 3 LM-felger og en stålfelg, sentrallås som virker ( alle fall på ei side) og en takluke midt på taket (...som kan åpnes!). Skal vel ta ut bakerste seterad og montere inn ei plate og få ei bred seng med tykk madrass. Så kan jeg dra på tur.

Denne skal jeg ikke gjøre mye med, litt lakkflikk, jada. Men noe stasj har jeg også som skal på: SA-grill, originale coach vindavvisere, elspeil som ligger i ei kasse, vind- og vannavviserspoiler bak, vippevinduer og litt anna artige ting og tang. LItt setefiks innvendig, kanskje. Kanskje prøve å reparere det jeg har her.

Noen piggfrie vinterdekk med kromringer fra min Westfalia (med hjulkapsler) er montert. Ellers har den det meste som trenges. Den har utvendig sideplank rundt det hele (som også er pene og hele og sjeldent fine, den har sentrallås, servo og altså en 1,6 TD motor og 5-trinnskasse som virker å være ok. Litt småfiks skal til, så tror jeg det er bare er å legge ut på tur. Denne skal IKKE garasjeres på vinteren, men brukes, slik jeg tenker det. Kanskje jeg kan få dytta inn en 1,9 etterhvert også. En T3 kompis skal hjelpe til med det i så fall.

Selger sier den bærer preg av godt vedlikehold. Jeg har selv konstatert at den har lite rust (litt lakkrust og litt ved baklukevindu og frontrute) og grei innvendig ellers. Den har trillet 202 000 ærlige km, noe jeg betrakter som lite. Den starter og går greit. Ved siste EU-kontroll så ble det byttet simring på dieselpumpe, foringer/rattstamme, glødeplugger og noe småtteri ellers. Lite brukt etter det. Men den trenger nye foringer høyre side foran oppe et sted og ei ny registerreim.

Bilen er ikke skrudd ihjel av privatperson men har vært god venn med et verksted. Og så er det jo fint at den har motorvarmer. Må nok altså bytte ei foring foran og kanskje regreim for sikkerhets skyld? Den lekker ikke noe rundt omkring heller, så...jeg krysser fingra for at denne går greit ei stund.

Så får vi se når vi får skilt på den, men det skjer trolig ikke før om et par uker eller etter nyttår da jeg sparer litt årsavgift. Imens skal den skrus i stand på dager da temperaturen gjør det mulig og litt på verksted i og med at jeg ikke har noen verksted sjøl.

Jeg lærer visst aldri! Ny bil igjen. Og selvsagt en T3. Ja, ja!

Bildeneøverst (de to med hjulkapsler på hjula) har jeg tatt sjøl, Resten har jeg lånt fra annonsen. Men jeg håper på tilgivelse for det. 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar