fredag 1. oktober 2010

Her er min nye VW dobbeltkabiner!

Flere har mast etter bilder av min nye doka. Her er det noen mobilkamerabilder tatt en sen kveld etter noe mekking. Jeg skal ta flere bilder senere.

Det er altså en 1988-modell, registrert i 1987, 2,1 inj med 112 hk motor, 5-trinnskasse og sperre på bakhjula. Jeg sier at det er en VW dobbeltkabiner "buss", min første ordentlige doka. Den er EU-godkjent til november 2011. De er bra, så har jeg tid til å ta tak i det meste ved bilen jeg ikke er fornøyd med.

Jeg har hatt en doka (1982) før også, men den likte jeg ikke med 2,0 luftkjølt motor så den ble solgt før jeg registrerte den. En herlig patina-doka som går utrolig fint. MEN: Jeg har da gjort noe med den.

Det startet egentlig på finn.no og jeg var å prøvekjørte bilen. Den gikk fint, men det var en del småtteri å gjør med den. Og jeg var egentlig på jakt etter en hel og fin bil. Men jeg klarte ikke å få denne ut av hodet, så til slutt kjøpte jeg den noe eieren også ønsket. Han ønsket ikke å selge til noen som skulle ha en "jorde-bil".

Her kan nevnes noe jeg har gjort allerede:

* Byttet begge frontlyktene (knust, fyllt av vann og fluer).
* Skaffet ny frontrute med gummi (ikke montert).
* Reparert baklys og skiltlys.
* Kjøpt inn 15 stk (!) coach-felger med dekk (gir to komplette fine sett inkl reserve).
* Har fått tak i senterkopper til felgene.
* Byttet grillen med medfølgende chrome-emblem.
* Fått satt på støtfangere foran og bak.
* Fått tak i nye stoler foran (lysbrune GL-stoler).
* Byttet fra standardratt til coachratt. Et must!
* Skiftet ut høyre innerpanel.
* Fikset høyttalerne.
* Dasjbordkonsoll er innkjøpt.
* Byttet instrumenthus som ikke satt fast (ødelagte fester, som vanlig).
* Ordnet lyset i dasjbordet.
* Nytt bilbelte på passasjersiden.
* Nytt lokk til bremsevæskebeholder.

Det gjenstår noe småtteri. Det er planer om full opplakkering, man kanskje kan den bare være slikt den er? Hm, aner ikke. Motoren går som ei klokke (digitalklokke, he, he..). Men det er noe oljelekk fra en pakning under ene ventilhuset. Det skal ordnes opp i. Jeg skal også bytte ut girstanga på den med tider da den har blitt sveist nede ved gulvet etter et (ikke uvanlig) brudd.


Det er også noe rust i venstre (hull) og høyre stigtrinn. Dette skal sveises i løpet av vinteren.

Bilen er egentlig veldig fin og god å kjøre. Jeg har ikke kjørt den så mye da jeg ikke har fått noe vognkort på den foreløpig. Men det kommer. Maskinelt går den jo meget fint.

Jeg har aldri hatt doka før. Men det er faktisk - tro meg - litt annerledes å kjøre denne enn en tilsvarende T3-buss-utgave med seter og digert rom bakover. Jeg tror den følelsen av en "lettere bil" kommer av at den er lettere bak.

Lemmer bak er jo veldig bra, bortsett fra baklemmen som har en liten bulk. Men ikke noe å bry seg om. Blir bilen lakker opp, skal den byttes i en baklem som er hel. Har et meget godt bilbud på lakkering som jeg tror jeg slår til på. Den blir i så fall lakkert opp i original farge! Selvsagt.













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar