lørdag 15. mai 2010

Med Westfalia multivan på Atlanterhavsvegen

Vi har snakket om dette lenge, min Elisabeth og jeg. Jeg har kjørt Atlanterhavsveien før, mens hun har ønsket seg det lenge. Problemet er at hun ikke har likt å kjøre på tur med mine tidligere T2'ere og T3'ere.









På bildet over ser du utsikt fra den høyeste brua på Atlanterhavsveien, bildet er tatt fra cockpit'en i min multivan til store protester fra kona. Jeg stod ikke stille i gjerningsøyeblikket her, men nesten stille! Flott syn, syns jeg. Og fra en VW-buss ser du over autovern og rekkverk. Flott syn!


Men det var altså for noen uker siden vi bestemte oss for å ta turen 13.-15. mai 2010.

Vi tok E6 fra Brumunddal til Oppdal, så rv. 70 utover mot havet med underhavet-tunnel til Kristiansund. Soving og spising først, og så, dagen etter kjørte vi så rv. 64 under havet til Averøya og utover mot Atlanterhavets innerste grense mot vårt fastland.

Over 8 bruer krysset vi så havet via noen øyer.















Vi hadde et praktfullt sommervær, nesten skyfritt, kaffe i det fri og svele i munnen. Det ble fint.









T4 VW multivan gikk som en kongebil. Den gikk også utrolig billig på turen. Jeg kjørte 943 km og fortsatt er det masse diesel igjen på tanken (tror måleren står på streken under midtpunktet på dieselmåleren). Det betyr at den har gått på 0,56-0,57 pr mil!


PS! Jeg har ikke vært noe sinke på turen heller, men har kjørt på GPS og criuse-kontroll, dvs. lovlig etter fartsgrensene (dvs. litt over hele tida når jeg bruker bilens speedometer). Det er nesten ikke til å tro, men forbruket er jo helt vanvittig lavt. Jeg skal fylle opp diesel i morra, så da får vi se hvor mye det går på.


Vel, det har ikke vært noen problemer. Strålende bil!







1 kommentar:

  1. Flott bil du har! Og for en utsikt der oppe! Denne veien ligger høyt i mine ønsker også, skal ta meg en tur en gang!

    Lykke til med turen hjem :D

    SvarSlett