mandag 2. november 2009

Noen fantastiske T2'ere før 1967




De finnes og de koster penger å kjøpe. Men det er jo egentlig ikke så merkelig: De er vakre og flotte å se på.













Mellom 1949 og 1967 (og noen år videre i Sør-Amerika) produserte VW sine splitbusser. De ble riktignok modifisert, forbedret og endret noe opp gjennom disse årene med nye motorer, utvikling i bremser og teknikk, design etc. Men i all hovedsak så snakker vi vel om samme bussen gjennom årene.



Jeg er faktisk stolt av å være så gammel at disse bussene også har vært bruksbil for meg - siden jeg tok "lappen" i 1969, altså for 40 år (!) siden.




Den gangen brukte vi slike varebiler fra 1960-tallet i idrettssammenheng (innlånt fra velvillige bedrifter) som kjøring til og fra konkurranser med kajakker på taket!




Vi reiste land og strand rundt. På landets eneste 4-feltsveg mot Drammen fra Oslo var gassen helt nede. Men 10 cm dødgang på rattet, sidevind og kjøreegenskaper lik null, var dette en vanvittig opplevelse! Og: livsfarlig, men det forstod vi jo ikke, vi som var bare 18-åringer og folk både i varerommet og tre foran!

Vel, vel, jeg har noen bilder av dette som jeg skal lage egen sak på fra 1969, men her er noen bilder av noen veldig fine T2-split. Bildene har jeg knipset under Bussfest i Sverige i juli 2009.




Og hvorfor har jeg ikke en slik sjøl? Enkel forklaring: For dyre i dag, kjøreegenskaper som ikke duger og en bil som egentlig bare egner seg til utstillinger. For jeg vil kjøre med mine VW-busser! De skal jo ikke stå i garasje og tas fram som skrytebil. De skal brukes!







Her er bilder:




























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar